2010-11-04

Himmelskt god pumpasoppa


En liten hälsning så här på morgonkvisten!

Ännu dröjer minnet av helgen kvar. Bilden bredvid är tagen i söndags när vi gjorde en liten avstickare till Lillkyrka. Igår bloggade Maken om det besöket här.

Hemma hos min svägerska i Uppsala fick vi en så god pumpasoppa. Receptet fick jag med mig och det delar jag med er:


Butternutpumpasoppa
  • 1 butternutpumpa (ca 1200 g)
  • 1 hel vitlök
  • 1 stor palsternacka
  • 8 dl stark kycklingbuljong
  • salt o nymald svartpeppar
  • 150 gr äkta fetaost
  • rostade pumpakärnor
  • gärna lite smörstekta "trattisar"
  • flingsalt o nymald peppar efter behag
  • olivolja - 1/2
  • (ev lite lagerblad)
  • 2 - 3 dl Kelda före servering
Skala, kärna ur, dela i tärningar.
Koka mjukt i buljongen, mixa.
Låt svalna - Frys grunden.
Smaka av, med lite sherry?

A-M serverade soppan med knaperstekt bacon och äggklyftor att strö över. Och varmt, hembakat bröd.

Prova gärna, det blir himmelskt gott!

2 kommentarer:

Aurian sa...

Godmorgon
Är du uppe med tuppen?
Och ett recept direkt på morgonen också.. :D
Jag satt här och flinade lite för mig själv vid arbetsplatsen så det var nog tur ingen mer är så tidig...
Hoppas du får en helt underbar dag och helgen lovar kallt men FINT som dukat för utevistelse.
Var rädd om dig och NJUT!
Kram

Anonym sa...

Hejsan, Maggan! Visst förstår jag att du kan frammana minnen från ungdomen när du bodde i Grenoble. Det är inte så värst långt ifrån St Gervais, där Fredericks mor bodde och är född. Frederick som gick i en public school i England flyttade ju med sin mor till Frankrike och läste sedan vidare i just Lausanne. Glömt namnet på skolan. Vi rör oss i nästan samma kvarter!
Det är roligt att få möjligen att se sig omkring. Europa är förunderligt vackert, alla länder har sin skönhet.
Önskar dig ett fint veckoslut, hoppas på sol efter allt regnande.
Kram till dig
Birgitta

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...