2011-08-10

Gotland runt på 5 dagar - Del 2

Ännu en solig dag på Rosornas ö till ända. Vi startade i Almedalen där så mycket händer. Två små dunbollar kurade i gräset. De brydde sig inte så mycket om guidens information, men de gjorde vi andra. Tänk att hela parken varit hamn där medeltida skepp la till med dyrbara laster av ekorrskinn och bivax.

På Gotlands Fornsal kunde vi få detta faktum illustrerat med en modellstad, där den låga muren vid Almedalen utgjorde gränsen för Visby på medeltiden.
Eftermiddagen tillbringade vi med att strosa runt på egen hand. I Österport satt detta fina par och sjöng i vackra, mjuka stämmor.
Efter lunch på Rosengården och gyckelspel utanför Sankta Maria, så sökte vi upp den härliga oasen Botaniska Trädgården. Som tonåring har jag besökt den, men kommer inte alls ihåg att den var så vacker som den är.
Vi hade stämt möte med Söta Syster S och hennes son O, som båda var klädda i fina medeltida kläder. Det blev bl a cafébesök då vi smakade på den gotländska specialiteten saffranspannkaka med salmbärssylt och grädde. Gott!

I hamnen ligger den största och flottaste yacht jag någonsin sett, tre våningar hög och skinande vit. Det är klart att jag blir lite nyfiken på vem som kommer till Visby i en sådan farkost.

Nu väntar dag 3 på oss, en dag som ska fyllas med nya gotländska intryck.

På återseende!

Uppdatering: Yachten som är värd 600 miljoner ägs av R Wührt, den tredje rikaste mannen i världen. Han åker runt i Sverige under två månader. Detta läste jag i lokaltidningen.

1 kommentar:

Musikanta sa...

TACK Maggan för att du fixade min nya blogg! Jag är jätteglad, hade annars tänkt att ta bort den och skriva ett inlägg då och då på min vanliga blogg. Men det är bättre med en speciell, eftersom det kanske intresserar en del men inte alla.

Vackra bilder du visar från Gotland. Det var nog 40 år sen jag var där sist, men jag har många fina minnen kvar av ön.

Medeltidsdagar kommer vi att ha här i Söderköping 9-10 september, då får det bli rapport därifrån. Brukar komma mycket turister då, även om det naturligtvis inte kan jämföras med hur det ser ut i Visby!
Kramar från Ingrid

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...