2011-12-28

Berätta mera!

Min Lilla Tant fyller snart 94 år, en aktningsvärd ålder. Idag pratade vi några timmar på tu man hand. Samtalet kom att handla om Svartå-märra som var ett tåg som man tog sig in till La Stada med. Och om Svartå-Lotta som var en tam älg som fick mycket publicitet. -Jag hade massor med tidningsurklipp om henne, sa Min Lilla Tant.

Samtalet fortsatt med tidningar och nyheter. - När jag var barn satt jag på förstubron och lyssnade på de vuxna som berättade om allt möjligt. Jag satt tyst som en mus och fick höra mycket. Det var ingen som tänkte på att "små grytor har också öron".

Vi konstaterade att tiden flyger fram och när det var dags för mig att gå så önskade hon att vi kunde fortsätta prata. - Det är så mycket som jag skulle vilja fråga, sa hon, som liksom jag är nyfiken på livet. Nästa gång jag kommer fortsätter vi vårt samtal där vi slutade... Jag vill höra mer om hur det var när Min Lilla Tant var flicka, det tröttnar jag aldrig på.

2 kommentarer:

epsilon sa...

Ja tänk, Svartåbanan, undrar om det var så klokt att riva upp den? Jag hade elever från Tysslinge åke med den till högstadiet på Vasaskolan i mitten av 70-talet. Vore väl bra för pendlare från västernärke.

Maggan sa...

Jo, det håller jag med om. Det var ju dumt med tanke på miljön m m.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...