2011-12-18

Brödbak på gång

Amaryllisens vita jätteklockor suger åt sig det bleka vinterljuset. Snön som föll igår ligger kvar som ett tunt täcke.
Inomhus är det varmt och gott. Det börjar redan dofta av julbröden som ligger och jäser under bakduken. Dessa vörtbröd har jag bakat varenda jul i 30 års tid efter ett recept ur Allt om Mat. Pröva själv!

Igår tampades vi med alla andra julklappsköpare, förmodligen den allra sämsta dagen att välja för inköpen. Men vi fick tag på det mesta och kunde sedan pusta ut hos Lilla Hjärtat och Joy.

Det ser ut att kunna bli jul det här året också!

8 kommentarer:

PO66 sa...

Vilken fin amaryllis, får nog ge mig ut och leta efter en sådan också för julkänslans skull. Har just julstädat färdigt, nästa vecka står mathandling och -lagning på agendan plus lite mer julpyntande. På fredag hämtar vi hela gänget i Barcelona, ser fram emot det.
Stor kram

Maggan sa...

Så roligt för er att de kommer, hela bunten!

Har lite kvar också, men det ser ut att bli ordning på torpet här också.

Stor kram!

Maggan sa...

epsilon: Tack för din kommentar som hamnade efter inlägget med receptet. Jovisst, snopet att de slutat med 33 cl, nu får man måtta. Kul att du också bakar de här bröden, som mina söner bara måste ha till jul.

Anonym sa...

Hej! Vi har fått ca 1 dm snö i helgen. Så kanske det blir en vit jul. Vi ska åka och julhandla nu på förmiddan så man slipper den stora julhysterin. Ha en fin dag !

Anonym sa...

Jag bakar liknande vörtbröd, men har svagdricka istället för julmust. Mina kompisar på Kupan fick roligt när jag sade att jag hade kryddpeppar i brödet, dom undrade hur det smakade. Skall naturligtvis vara kryddnejlikor. Tampas fortfarande med julklappar, har just klarat av en 2 årings födelsedag.

Kram samt God Jul och Got Nytt År!
/I

Maggan sa...

Janne: Lite mysigt med snö tycker jag. Hoppas att ni fick tag på julklappar och att ni fick en trevlig shoppingtur.

I: Jasså, har lille barnbarnet blivit så pass gammalt. Visst går det undan! God Jul och Gott Nytt År själv. Nyårsafton firar vi som vanligt med vår gemensamma vän L T-S och hennes man.

Unknown sa...

Doften av nybakt.... Kan det bli bättre?
GOD JUL!
SA

Maggan sa...

God jul, S-A!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...