2012-02-05

På hala vägar

God morgon!
Det är söndagsmorgon och jag ska snart sätta på kaffet och ta in tidningen. Katten har jamat i omgångar sedan kl 5 och till och med spatserat fram och tillbaka på mig, medan jag har "sovit räv". Nu har hon fått sin morgonmat och verkar belåten. Ut vill hon inte gå. Det är alldeles för kallt.

Det var minus 20 grader igår när vi vaknade. Det hindrade inte att vi mitt på dagen tog en liten tur runt i omgivningarna.
Turen gick till den forna hälsobrunnen Porla och sedan vidare till Unden och nationalparken Tiveden. Vi hade med oss kaffe och smörgås, men det intog vi i bilvärmen.

På kvällen åt vi middag på Dahlins, en trevlig kinesrestaurang som drivs av våra rara grannar. De hade fullt upp. Många hade kommit på samma idé som vi.

I tisdags morse, när jag stod i hallen för att sätta på mig ytterkläderna, hörde jag sirener. Det var halt ute, så jag tog för givet att det var en trafikolycka. Det visade sig vara en villabrand, bara ett stenkast från oss. Ett gammalt stenhus stod i flammor. Det unga paret som bodde där var inte hemma, men husdjuren kunde inte räddas. Så sorgligt. Allt brann ner till grunden.

Nej, nu är det hög tid att sätta igång. Jag ska tjänstgöra som kyrkvärd på familjemässan idag!

Ha en riktigt skön söndag!

4 kommentarer:

em sa...

Så förfärligt när ett hem går upp i rök - med djur och allt.

Åskar har också blivit innekatt - vad som fascinerar mig, är att han vet om det är kallt ute - utan att sticka ut nosen. Möjligtvis kollar han termometern, annars vet jag inte hur han förstår när det inte är någon idé att ställa sig vid ytterdörren.
Margaretha

Maggan sa...

Margaretha: Skrållan har börjat med ett oskick. När hon vill ut river hon på tapeten i vardagsrummet bredvid altandörren. Då blir hon utsläppt fortare än kvickt! Dessa dagar spar vi på tapeten.

em sa...

De små raringarna vet verkligen hur de ska sätta sprätt på sina människor. Åskar sträcker vällustigt upp en tass mot en möbel, medan han tittar uppfordrande på mig!
Margaretha
väldresserad
människa

Lotta sa...

Hej Maggan.
Det var jädrans så kallt ni har det.
Vi har bara 7- men det hjälper inte för det går ända in i märg och ben detta eviga blåsande.
Brrrr
Stackare som blev av med hus och alla sina husdjur. Jag kan tänka mig själv om mina hundar skulle brinna inne USCH jag vill inte ens tänka tanken.
Hoppas att det ordnar sig för dem och så här mitt i vintern.
Då är det ju ännu värre.Sånt här har hänt tre gånger på gatan ovanför vårt.Det är hemskt.
Ha det gott i vintern och hälsa han med stoert C.
Kramizzzzzz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...