2012-03-28

I ett lusthus

Det är inte utan att det känns i kroppen att det är sommartid. Jag känner mig en aning trött, men så har det ju varit möten och deadlines, både på jobbet och på kvällstid.

Imorse gav vi oss iväg kl 07.00, mina arbetskamrater och jag, mot ett seminarium i Nyköping. Vi upptäckte tranor, gäss, rådjur och hjortar som fridfullt betade på åkrarna medan morgondimmorna lättade.

Seminariumet hölls i ett mycket speciellt hus: Pelles Lusthus. Väggarna var fyllda med fantastiska emaljskyltar från en svunnen tid. Vem frågar efter cigarrhållare eller galoscher längre? Ett rum var inrett som en handelsbod. Där exponerades nostalgiska förpackningar, såsom raketost, Mazetti mjölkchoklad ... Jag föll i extas över en helt vanlig Tetrapak.
Vi hann inte försjunka allt för länge i det som varit. Vällingklockan kallade till konferensstart. Vi fick oss till livs intressanta föreläsningar om teknisk dokumentation, illustrationer och kvalitetsprocesser. Allra bäst var Mikael Parkvall, som trollband oss och fick oss att skratta. Han pratade om svenska språket och våra attityder när det gäller dess utveckling. Mikael, som är författare, lingvist och forskare, menade att särskrivningar och engelska låneord inte var något att förfasa sig över. Han tog udden av många fördomar och fick många spontana frågor och påståenden från åhörarna. Språk är ju så roligt och intressant att prata om!

Nu är det kväll. Maken har just bjudit på en god, hemlagad kålpudding med rårörda lingon till. Imorgon väntar en ny dag med början på gymmet kl 07.00!

Sköt om er!

4 kommentarer:

epsilon sa...

Den där typen av fortbildning är nog det enda jag ibland kan sakna från jobbet. Sen kan man väl få förfasa sig över särskrivningar.

Anonym sa...

Hej! Nyköping är en trevlig std. Vi bor ju bara 4 mil ifrån Nyköping så vi brukar ka dit och handla. Ha en fin dag !

Maggan sa...

epsilon: Jo, man kan inte låta bli att förfasa sig ibland. För mig är det lite av en yrkesskada.

Janne. Tänkte på dig när vi åkte förbi "din" avtagsväg!

Steel City Anna sa...

Jag älskar emaljskyltar! Intressant ställe.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...