2012-06-02

Dag 2 - Resa i Bohuslän

Efter god frukost, vad går väl upp mot en hotellfrukost?, bar det av norrut. Guiden Barbro klev på i Tanum och tog oss till Tjärnö Marinbiologiska Laboratorium, eller som det heter idag Sven Lovén - centrum för marina vetenskaper. Vi fick bekanta oss med Kosterhavet och dess innevånare, till och med klappa några sjöborrar,   -stjärnor, -gurkor... Roligt att se f.d. Finnerödjaflickan Åsas nya arbetsplats.

Mil efter mil av långtradare köade på E6 för att komma in och klarera i Norge. Det var visst någon strejk som orsakade att det blev så hiskeligt långa köer. Vi gick ut på den gamla Svinesundsbron, jag med sviktande knän och med blicken stint fästad mot fastlandet på andra sidan. Jag vågade inte titta ut över landskapet förrän jag hade fast mark under fötterna igen.

I Blomsholm fick vi se Sveriges tredje största skeppssättning. Ni ser Maken som en tvärhand hög mot den höga stenen i skeppets för.

En liten sväng på Bryggan blev det innan middagen. Handlade två plagg i den enda boutique som var öppen, plagg med marin touch.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Oj vilka vackra bilder!
När vi hade åkt över Svinesundsbroarna så stannade vi för en promenad över den gamla bron. Jag fick svindel (för första gången) så jag fick snällt försöka ta mig tillbaka till fast mark. Är ju höjdrädd men inte att det var så... Kram från Vanja

Maggan sa...

Tack, Vanja. Ja, då vet du precis hur jag kände mig när jag stod där mitt på bron och måste ta mig över hela vägen. Huvva!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...