2012-12-14

När vintermörkret kring oss står

Det är fredag morgon och fortfarande alldeles svart utanför fönstret. Trots att jag inte jobbar längre vaknar jag som vanligt tidigt. Det har nog med vana, kynne och ålder att göra. Men inte mig emot. Mina tankar är klarast på morgonen. Då sätter jag mig att skriva i min dagbok för att summera gårdagen.

Gårdagskvällens kröning av Laxå Lucia blev fin. Vackra Jaira fick en smidd ljuskrona satt på sitt huvud av Mårten som är präst i Ramundeboda kyrka. Ljuskronan är tillverkad för några år sedan av elever på Laxå Industrigymnasium. Flickorna sjöng klart och fint både traditionella och nutida julsånger. För oss alla i kyrkbänkarna blev stunden just så vacker och skön som vi önskat oss.

Idag ser jag fram emot att få träffa min "gamla" avdelning igen. Vi ska luncha tillsammans på ett café i ett gammalt, anrikt hus. Jag berättar nog mer om det, vad det lider.

2 kommentarer:

PO66 sa...

Tittade/lyssnade också på Lucia igår men det var på TV, så riktigt samma julstämning infinner sig inte. Men, för oss här i förskingringen så bidrar det ändå till att skapa lite svensk julkänsla.

Musikanta sa...

Så vacker liten kyrka! Verkligen passande för en luciakröning. Förstår att du njöt.
Kram från Ingrid

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...