2012-12-22

Tappra tandféer och jätteflamma - vardagsdramatik

En vecka har gått sedan sist jag skrev. Det har varit en vecka fylld av julbestyr och möten.

I måndags, en mycket gråtrist dag, hade jag en tid hos tandläkaren. En tid jag fasat för, inte med tanke på att det skulle göra ont att rotfylla, utan för att jag skulle få ha en tilltäppande gummiduk över andningsvägarna. Den duken hade varit som ett blått skynke för mig i veckor. Jag har stark klaustrofobi och klarar inte av att känna mig kvävd och instängd. Nu lirkade de båda tandféerna med mig och duken, så att det gick riktigt skapligt. Tandféerna heter båda två Maria, en är sköterska och den andra läkare. De borde ha tapperhetsmedalj.

För övrigt har jag övat med en tillfällig kör inför Trettondagen, då det ska bli julmusik i två kyrkor. Åsa, Jan-Kenneth och jag har hållit en stunds Andrum med temat Förväntan.

På onsdagskvällen kom A o E på besök. Vi åt min quiche och Makens crême caramel. Det var något fel på bunsenbrännaren som skulle göra den knäckiga ytan. Det blev en jätteflamma, som svedde Makens händer. Efter den dramatiken tittade vi på vackra bilder från Cinque Terra, där våra gäster vandrat några somriga höstdagar.

Allra senast har vi haft Lilla Hjärtat som gäst. Då har vi gjort pappersdockor, en stor kungafamilj, som vi klippte ut i kartong. Mamma drottningen hamnade på sjukhus efter att ha brutit benet, men det lagade vi med tejp, så var hon snart frisk igen.

Idag är det lördag och jag ska åka och hälsa på Min Lilla Tant. Det var länge sedan nu. Maken ska hälsa på en konvalescent.

Det viktigaste med julen är ju mötena och hälsningarna mellan oss människor. Och tankarna på de som gått före.

Önskar er sköna juldagar!

5 kommentarer:

Ina sa...

Det är bra att du bloggar om vad ni pysslar med i Laxå när B är där. Hon är så förtegen och säger bara "det är en hemlighet" och så ser hon finurlig ut =D

Musikanta sa...

Så tjusigt fotocollage du har gjort. Du är duktig!
Härligt med julmusik - spelar på en gudstjänst i morgon, midnattsmässa i Mogata kyrka och en julotta på Vikbolandet.
Underbart med de gamla julpsalmerna plus några med moderna sånger. Har en trumpetare med på midnattsmässan och julottan.
Jag önskar dig en riktigt God Jul.
Kram från Ingrid

Lotta sa...

Hallå Maggan
Nu kommer jag smygande in som en liten mus och bara vill önska er goingar en underbara Julhelg och ett riktigt Gott Nytt 2013
Ta det lugnt och bara njut. Det skall vi göra det mesta av helgerna.
Julaftan är det full rulle.
Då kommer alla hit och Nyårsaftan kommer farmors sambo och Jimmy hit så att de slipper vara ensamma.Det har vi inte hjärta till.
Kramizzzar i massor på er båda ifrån oss båda.

Maggan sa...

Ina: Det är så roligt att ha henne här. Man blir barn på nytt!

Ingrid: Önskar jag kunde komma och lyssna när du spelar. Det kanske jag gör en vacker dag.

Lotta: Tack för din rara julhälsning! Ni får ha det så gott, ni också!

Julkramar till er alla!

Maggan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...