2013-01-27

Stockholm i mitt hjärta

Tidigt i torsdags satte jag mig på tåget mot Stockholm. När det ljusnade, såg jag rimfrosten gnistra. Vilken vacker vinterdag!

Min skolkamrat och vän I väntade vid rundeln. Jag längtade efter kaffe, så vi gick traditionsenligt till det anrika caféet Vetekatten. Hur många av mina Stockholmsresor har inte börjat där?

Sedan strosade vi genom stan. Stannade här och där och beundrade något vackert eller hoppade in och gjorde reafynd. Vi gick förbi Grand Hotel och Nationalmuseum och över bron till Skeppsholmen. Från bron har man en helt fantastisk vy över staden och vattnet. En flock viggar guppade på vattenytan och bildade ett snyggt grafiskt mönster.

Det blev fler grafiska mönster på Moderna Museet, där det bl a pågick en utställning med Corbusier. Det blev även en utsökt vegetarisk lunch, rösti på rödbeta med chevre, och som extra bonus den vackra utsikten.

Ola Salo i Jesus Christ Superstar på Göta Lejon
Fredagen var lika vacker och smällkall. Vi tog en långpromenad runt en liten snöig insjö och rastade på Blomsterlandet för att köpa tulpaner.

Vi tog bussen in till Slussen på kvällen. Det var nästan som att vara i Paris att gå omkring på Söder. Gamla fina hus och gränder, små boutiquer som var öppna fast det var ganska sent. För att inte tala om det lilla mysiga créperiet Fyra knop, där jag åt en galette som hette Karl Alfred (spenatladdad!).

Kvällen avslutades med en häftig upplevelse: musikalen Jesus Christ Superstar med Ola Salo i huvudrollen och många andra härliga sångare. Färgsprakande, maffig. Gå och se den! Den slutar snart att köras.
På lördagen fick jag snopet se tåget gå ifrån mig. Det var stopp i tunnelbanan på grund av något tekniskt fel på linjen. Jag väntade otåligt fixerande displayen där det stod att tåget skulle komma om 3 minuter varvat med att det var förseningar på upp till tio minuter. När jag väntat i minst tjugo minuter kastade jag mig ut i vimlet, fick tag i en taxi som körde mig till Centralstationens huvudingång. Jag kollade ifrån vilken perrong tåget skulle gå och småsprang genom hela centralen och såg sedan endast baken på tåget.

Men det går ju som bekant fler tåg!

Tack, I, för fina, underbara dagar hos dig!

11 kommentarer:

Musikanta sa...

Så oturligt för dig att det var tunnelbanestopp - det har hänt en gång för mig när jag skulle åka buss hem från Stockholm. Som väl var tog stoppet bara en kvart och jag var som alltid ute i väldigt god tid, så jag hann med bussen.

MM har varit på personalresa med kyrkan och sett Salo på Göta Lejon. Han tyckte också den var utmärkt. De åt supé på Göta Lejon innan föreställningen och åkte sedan buss hem till Söderköping.

Mirren och jag har också varit och ätit lunch på Moderna - hon är ju vegetarian och de och Atrium på Nationalmuseum brukar ha en bra vegetarisk rätt på menyn.
Kram

Maggan sa...

Musikanta: Jo, jag har sett ditt inlägg om Moderna och såg fram emot lunchen, som var utsökt. Tack för tipset.

Kram

Anonym sa...

Vilken mysig skildring av din Stockholmsresa även om du missade tåget hem. Utställning på Moderna museet lät spännande. Stockholm är vackert alla årstider.
Tack för allt trevligt man får läsa i din blogg.
Terttu

Maggan sa...

Terttu: Din kommentar värmer mitt hjärta! Tack och kram!

PO66 sa...

Vilka härliga, fullmatade Stockholmsdagar ni hade. Och dessutom vet vi ju att när du är ute på vift händer alltid något oväntat, icke planerat! Men, som du säger, det går alltid flera tåg.
Kram

PO66 sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...

Tänk jag minns när min mor (fostermor) berättade historier från sin uppväxt i stockholm på 30 40 talet. Det var spännande att lyssna på. Hon var född på söder så hon var en äkta söderböna. Intressant läsning Maggan. Ha det bra !

epsilon sa...

Det låter ju som början till en film - tåget går och nya möjligheter öppnar sig. Du kom väl hem antar jag även om det var snopet att se tåget försvinna.

Maggan sa...

PO66: Du känner ju mig! Lite drama hör till.

Janne: Jag gillade Söders höjder. Måste åka dit igen.

epsilon: Jo då, jag kom hem tryggt och säkert. Det gick som på räls!

Unknown sa...

Nu blir jag sugen på att åka till Stockholm efter din fina skildring och bilderna. Det blir ju inte så ofta man besöker huvudstaden. Berzani är där ofta i arbetet och berättar också om en massa fina platser att besöka. Skönt att du hämtat dig från biläventyret förresten. Ha det gott, Leif hälsar också!

Maggan sa...

Hej Maina! Så kul att höra av dig! Jag hämtar ny bil imorgon och värken i musklerna har släppt. Så allt är OK. Hälsa Leif och ha det gott!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...