2013-02-05

Längtan efter ljuset

Än så länge är det vinter och nätterna är mörka. För varje år ökar min längtan efter ljus. Varje år tvivlar jag på att det någonsin kommer att bli vår igen. Och varje år tänds mitt hopp när jag ser vårtecknen.

Varje litet tecken på att ljuset kommer tillbaka är så välkommet:


  • Varje minut som dagen blir längre - solfilmen på TV är en favorit
  • Snödroppen som tittar upp ur snötäcket
  • Talgoxens första vårljud
  • När det börjar droppa från taken
  • När den våta lerjorden doftar starkt
  • När jag kan köpa krispiga tulpaner i olika färger och sätta i en vas på köksbordet
  • När det är dags för pudriga semlor
Idag snöar det ymnigt. Det är min tur att skotta, så om en stund ska jag bylta på mig och gå ut med snöskoveln. 

Ha en skön vinterdag!

9 kommentarer:

PO66 sa...

Kom hit vet'ja, vi har både ljus, sol och värme att erbjuda.
Kram

Maggan sa...

PO66 Du är så fin och go´! Skönt att veta!
Kram

epsilon sa...

Det märks ju redan att vi är på väg åt rätt håll. Talgoxarna är redan igång med sina vårsånger. Men bylta inte på dig för mycket när du ska skotta - blötsnön värmer.

Maggan sa...

epsilon: Nej, jag gjorde inte det, byltade på mig. Det var varmt ändå! Puh!

Musikanta sa...

Varje årstid har sin charm. I min ålder är man så tacksam för varje ny dag, vare sig det regnar eller snöar. Men visst är det härligt med ljuset som kommer åter...

Lotta sa...

Hej Maggan
Hur är det med dig efter kraschen?
Har du fått en ny bil på gården?
Hoppas att du inte fick men efter snurren.
Jag kollade inunder. Din lilla tant är ett år yngre än min pappa om han hade levt.
Jag satt och kollade på kortet med alla barnen och killen som står trea på mittraden ifrån vänster likna pappa jättemycket.Jag älskar alla gamla kort.
Det var något visst förr.
Talgoxen kvittade med sitt vårläte så härligt härom dagen.
Inte undra på för solen sken och det var alldeles vindstilla.Marianne och jag satt ute och fikade.Det var riktigt varmt.ja det var då det.Nu snöar det igen.Skit.
Ha en riktig skön eftermiddag och glöm inte att hälsa Charles.
Kramizzzzzz

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...

Morron ! Jag kommer in som en SOL och lyser opp din blogg. Här är det ca 2 dm med snö och -1,2 grader. Ha det bra !

Maggan sa...

Musikanta: Jag uppskattar också att vi har årstidsväxlingar. Tror på kontraster.

Lotta: Jag mår bra och har skaffat en ny liten Pärla. Har fått respekt för snömodd, dock.

Janne: Tack för att du tittar in med solen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...