2013-03-08

Kvinnodag och tandlossning

Idag är det den internationella kvinnodagen och jag illustrerar det med en bild från mitt arkiv. Här kommer kvinnorna i familjen på väg att fira Mors Dag 2010.

Artikel i Nerikes Allehanda från 2003
Mina väninnor med ursprung från länder, som ligger lite mer söderut, firar kvinnodagen mer seriöst än vi, bleka nordbor. De blir uppvaktade med rosor av sina söner och makar och ordnar kvinnofester. Under flera år var jag aktiv i föreningen Laxå Internationella Väninnor, LIV. Vilka fantastiska fester vi hade för kvinnor från alla jordens hörn. Vi dansade långdanser, vi sjöng och vi åt mat och bakverk, som vi lagat själva.

Kvinnodagen kommer att firas i år också. Några nära kompisar och jag träffas ikväll och äter en bit mat och dricker ett gott vin. Det ser jag fram emot mycket!

En vecka har gått igen och vi är en bit in i vårmånaden mars! Tandläkarbesöket i tisdags gör sig fortfarande påmint. Jag skulle få en kindtand i överkäken utdragen. Min lilla späda tandläkare Maria slet och drog och filade och bände och sågade. Men tanden höll sig krampaktigt fast. Den hade som en lite krok som den hakade sig fast med, förklarade Maria. Efter en svettig timme gav hon upp och fick motvilligt kalla på en manlig tandläkare, som såg ut att gå på gym ofta. Men han fick ändå hålla på en tjugo minuter till innan tanden gav vika. Kvar är ett stort hålrum och en ihållande värk. Fantomsmärta?

Ha en nu en strålande kvinnodag!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...