2013-04-28

Konstrunda

Efter att ha krafsat i rabatterna i en och en halv timme, rätade jag på ryggen och föreslog Maken en Konstrunda istället. Jag hade plockat upp ett program hos traktens bilverkstad där alla tillgängliga utställare fanns upplistade.

Först stärkte vi oss med lunch hos Stefanie i Sockenstugan nere vid Bodarnesjön. Sedan åkte vi vidare rakt in i Tiveden, Den sista vägsnutten var lerig och slirig, men fram kom vi till Bagarstugan i Sävsjöfallet där två Laxå-damer höll till.

Stickpaus i Sävsjöfallet
Gullvi Taaler och Britt-Marie Dahlberg bjöd på konst man blir glad av. Köpte med mig en tavla som jag tänkte ge till min kära sonhustru. Men den visar jag inte här, då blir det ingen överraskning.

Jag hade den stora lyckan att vinna tolfte pris i konstklubben på jobbets allra sista dragning. I måndags var det utdelning och när turen kom till mig valde jag en vårlig tavla av Birgitta Helgesson.

Vårbjörkar, Birgitta Helgesson

Söta syster S skickade mig en underbar teckning, som hon gjort när hon bara var fyra år gammal. Den har fått hänga på väggen hemma hos morfar och tant Brita. Jag minns att de var så förtjusta i den och tyckte att flickan såg så from ut.

Självporträtt av söta syster S, tecknat 1959 - Solveig Lindskog
Nu ska jag få ha bilden hos mig och glädja mig åt den varje gång jag tittar på den. När man ser teckningen så ser man att S har talang och hon blev också konstnär när hon blev stor.

En bild till vill jag ta med i Konstrundan. När yngste sonen Pe åkte runt på Mekongfloden för ett antal år sedan fotade han bilden nedan.

Foto: Peter Swenson
Foton kan sannerligen också räknas som konst.

5 kommentarer:

Musikanta sa...

Väldigt försigkommen teckning av en fyraåring. Förvånar mig inte det minsta över att hon blev konstnär när hon blev stor.
Ett fint val du gjorde med vårmålningen. Tycker också mycket om den.
Kram

Musikanta sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Maggan sa...

Hej Ingrid! Tack för din rara kommentar. Inte utan att jag är stolt över min syster.
Glad också att du gillar min vinst.

kram

PO66 sa...

Tavlan du vann var så fin, var skall den sitta månntro. Pe's foto var också jättevackert och att syster S hade/har konstnärsrådra syns tydligt.

Maggan sa...

PO66: Jag är så nöjd över tavlan. Den får sitta bredvid en annan skogstavla som just syster S målat.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...