2013-09-10

Mina tidiga bokvänner


Inspirerad av Bodil Malmsten och hennes bok "Så gör jag" har jag funderat lite på vilka böcker jag läste som flicka.

Ett tidigt minne är när jag fyllt fem år och fått den stora gula boken i övre vänstra hörnet, "Min skattkammare". Jag kände mig stolt när jag tog boken och en filt under armen och gick ut på gården framför hyreshuset på Jakobsbergsgatan. Filten bredde jag ut på gräsmattan och sedan satt jag där och bläddrade och tittade på alla fina teckningar och bilder i boken. Läsa kunde jag inte än. Men det var som en dörr öppnades på glänt och jag kunde kika in i sagovärlden.

Mamma läste sagor för oss systrar. När mamma låg på BB med Lillasyster L, kom mammas Faster Hildur farandes från Stockholm. Hon var en riktig sagoberätterska och läste gärna Elsa Beskows "Det var en gång".

När jag kunde läsa själv läste jag Astrid Lindgren, Gunnel Linde (Till äventyrs i Skorstensgränd, tex), Hans Pettersson, Enid Blyton, böckerna om hästtjejen Jill...

Som blivande tonåring läste bästisen och jag alla Lotta-böcker som kom ut. Astrid Lindgrens "Britt-Marie lättar sitt hjärta" var en favorit som jag lånade på bibblan flera gånger. Gissa om jag var glad när jag kunde köpa den nytryckt och vackert inbunden på bokmässan för några år sedan. En begagnad "Porträtt av Marie" av Eva Malmström skickade jag efter på nätet. Jag minns den som inspirerande, men när jag läste den som vuxen så var känslan inte där längre.

Åh, det är många trevliga läsupplevelser att tänka tillbaka på.

Imorgon ska Miss Jones och jag gå och lyssna på Bodil Malmsten på en öppen föreläsning på universitetet och snart så vankas det mer böcker. Kompisen C och jag ska begå vår årliga bokmässeresa. Härliga tider!
Lycka! Här har jag fått "Jill rider igen" i julklapp!

8 kommentarer:

margaretha sa...

Vi läste tydligen samma böcker, du och jag. Men jag läste även mors gamla böcker - sådana som hon köpt på antikvariat i sin barndom.
Du vet väl att det finns ett Ester Rignér-Lundgren Sällskap. (författare till böckerna om Lotta, Kri och Vimsi, Tussi och Kvirre och Hoppsan, bland många andra).
Margaretha

Maggan sa...

Hej Margaretha!
Jag läste mammas Flickornas Julbok. Kommer du ihåg dem? Och kommer du ihåg Pappa Långben av Jean Webster?
Ja, jag har sett att det finns ett sådant sällskap. Hittade nog dit via din blogg, tror jag.
Maggan

Miss Jones sa...

Precis! Härliga tider :-) Ses i morgon! Kram

em sa...

O ja, jag har en trave, väl lästa, Flickornas julbok, och vem har väl inte läst Pappa Långben och Kära fiende. För att inte tala om böckerna om Patty, Priscilla och Conny. Flera av hennes böcker finns hos Gutenberg.
Synd att hon dog så ung, Jean W.
Margaretha

epsilon sa...

Pappa Långben ja, den hade jag glömt
och Britt-Marie lättar sitt hjärta också en härlig läsupplevelse. Ingen omläsning av dem för min del. Sagan Äppelhuset i Bland tomtar och troll från 1948 vill jag inte heller hitta. Får stanna i minnets skimmer.

Maggan sa...

Margaretha, em: Jag har ännu inte upptäckt Gutenberg, fast jag har läst om det hos dig. Hur funkar det? Prenumeration?

epsilon: Ja, ibland gör man bäst i att inte läsa om. Men så ibland kan man inte hålla sig i jakt på den tid som flytt.

em sa...

Maggan,
Jag hoppas att du har någon som kan sköta markservicen hemma, nu när du går in i Gutenbergs värld!
Det enklaste är nog att börja på huvudsidan:
http://www.gutenberg.org/wiki/Main_Page
Där kan man lägga upp en resplan. Man kan leta efter författare i bokstavsordning eller titlar i bokstavsordning, böcker som lagt ut senast eller man kan söka på ett ämnesord
Fråga om du undrar över något - och berätta vad du gör för fynd.
En del böcker finns som talböcker också.

Jag läser gärna om gamla böcker, tycker det är intressant att upptäcka nya vinklar som jag inte såg eller förstod som barn.
En söt bok av Eva Malmström är "Kent på Himmelsgatan", en bild kille och hans seende kompis som börjar skolan tillsammans.
Den riktar sig till yngre barn än de andra tonårsböckerna hon också skrev.
Margaretha

em sa...

Jag är inte särskilt slagfärdig! En blind kille ska det förstås stå, liksom det ska stå lagts ut - och ingenting annat som det heter på radio och TV.
M

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...