2014-01-23

Bilminnen

Morfar rattar sin Chevrolet
Min moster Agge berättar att bilen på bilden ovan är morfars första bil, en Chevrolet med celluloidsidrutor. Barnen satt i baksätet och vid varje gupp och backkrön slog de huvudena i taket. De sjöng alltid under bilturerna, något jag kommer ihåg från min egen barndom då vi systrar sjöng i stämmor.

Morfar, som var mycket trädgårdsintresserad, hade alltid en skyffel och borste i bilen. Så fort han träffade på hästlort på vägen, gick han ut och sopade upp lite till sina rabatter. Men så hade han också de allra vackraste blommorna i sin trädgård.

Mamma och jag redo för utflykt

Sommarmorgon i Drömbilen

Här är min pappas första bil, en Ford Anglia, som farmor kallade Drömbilen. Hon var mäkta stolt över den, trots att det regnade in i den när man var ute och åkte i regnväder. På semestern bäddade vi i den och sov där alla tre, pappa, mamma och jag.

Nästa bil i familjen var en liten ljusbrun folkvagn, Brunte kallad. Då hade familjen utökats med två flickor till. Men vi fick allt rum med grannfamiljen också när vi åkte på söndagsutflykt. Det var inte många som hade bil då. Jag tror vi var först på gatan.

Tältsemester med Brunte

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Margareta !Va du har skrivit fint om din barndom och tagit fram nostalgiska bilder .... FANTASTISKT ! Kram , Velika !

b_lenalindgren@gmail sa...

Åh, vad roligt att se och läsa! Dom har jag inte sett förut vad jag kommer ihåg. Kram/ Lillasyster L

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...