2014-01-11

Utskåpat

Vasaparken i Västerås, fotograf Solveig Lindskog
Det snöar. Jag har nyss varit ute en sväng. Husen är mjukt inbäddade och det är tyst.

Bilden ovan har min syster S tagit på 70-talet när hon gick i Västerås Konstskola. Jag tycker att den är så vacker. Kanske ser det ut så i Vasaparken idag, när nysnön har fallit.

Igår städade jag ur ett skåp till. Jag tror inte att jag har slängt en tygbit någonsin. Alla stuvbitar, påbörjade syprojekt, förkläden, påsar från syslöjden, virkade grytlappar ... låg där, instuvade. I en påse innehållande ett blankt tyg och trådrullar låg ett kvitto från 1999 och den sybehörsaffär som vi då hade på orten. Ett påbörjat babytäcke i lapptäcksteknik låg där också. Kan inte minnas till vilken baby det var ämnat. De bulliga, ulliga tröjorna med enorm axelbredd från 80-talet påminner mig om att jag var en flitig stickerska en gång. Den klänning som mamma sydde till mig att ha på examen i tredje klass har jag också sparat.

Men ganska mycket av tyg, lakan och annat packade jag ihop och gav till Kupan. Istället för att det ligger år ut och år in på mina hyllor, kan det komma till nytta och glädje hos någon annan. Och nu ser skåpen prydliga och överskådliga ut. Kanske kan jag fortsätta den inslagna vägen, en låda/hylla om dagen!

2 kommentarer:

Musikanta sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Musikanta sa...

Mycket bra idé! Jag har också massor av dukar, gardintyg etc. som legat oanvänt i åratal. Massor av gamla lakan har jag också som jag aldrig använder. Ska höra efter om min återvinningsbutik är intresserad.

Kram från Ingrid som tog borta förra kommentaren då hon upptäckte ett stavfel.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...