2014-03-01

Eld och is


Idag vänder jag bladet på almanackan. Den första vårmånaden är inne. Mars!

Det är fuktigt, gråluddigt och ljummet ute. Jorden luktar starkt. Talgoxen vårflöjtar från dungen.

Igår packade vi en liten ryggsäck med kaffe och smörgås och gav oss ut. Första stoppet gjorde vi vid en liten sjö som heter Skiren, ett vanligt namn på skogssjöar har jag förstått. Där gjorde vi upp eld och drack vårt kaffe.

Isen låg som en tunn porös skorpa över vattnet. Furorna stod raka och ståtliga i slänten ner mot sjön. Det var nästan alldeles tyst.


Sedan åkte vi vidare och kom till ställen vi aldrig förut varit till. Vad sägs om Gomossen, Norra Hubbo? Vägarna var leriga och vindlande. Det var gott om rådjur i farten. Två kaxiga bockar var djupt inbegripna i en maktkamp och märkte oss inte fast vi bara var några meter därifrån. På ett annat ställe gick fem rådjur över vägen för att ansluta till ett annat gäng som fridfullt betade på åkern intill.

Idag blir det en annan miljö för mig. Idag blir det biomatiné med Lilla Hjärtat som förkläde. Vi ska se Tingeling!

Tjingeling!

5 kommentarer:

Musikanta sa...

Vilken härlig utflykt och fina foton! Spännande att komma så när inpå de två bockarna.

Tingeling har jag sett på tevevideo många gånger hos barnbarnen. Snällt och vackert för barnen - även för mig.
Kram från Ingrid

Första året i Hjo sa...

Fina bilder och fint att våren knackar på dörren, men några dofter känner inte jag i Hjo. Inte än men kommer förstås.
Hans

Maggan sa...

Ingrid: Barnsliga farmor Maggan tar varje tillfälle i akt att få se tecknat med Lilla Hjärtat!

Hans: Våren är så efterlängtad, men det känns tidigt. Rädd för bakslag.

Anonym sa...

Morron ! Här är det också fuktigt gråkallt och mulet. Temperaturen har legat på +1 - +5 grader nu under en längre tid men ingen sol. Ha det bra !

Maggan sa...

Janne: De har eventuellt lovat lite sol idag. Håller tummarna! Ha det gott!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...