2014-05-02

Hästkrafter, våreld och fyrverkerier


Puh, vad det var skönt att vakna i morse och upptäcka att allt bara var en dröm. Förmodligen var det Kattens envetna jamande och bråkande som fick mig att känna mig superstressad. Om någon timme skulle det hållas ett stort internationellt möte och jag skulle skriva rent ett flera sidor långt program med bilder. Jag frågade medverkanden vad som skulle vara med, men fick bara svävande svar. Klockan tickade och svetten lackade. Då var det skönt att vakna och inse att det är vår och att jag inte jobbar längre.


I dagarna har vi haft besök av syster S och hennes son O. De bor i en storstad och uppskattade lugnet och friden i vår lilla by.


Fast på Valborgsmässodagen mullrade det till ordentligt, då ett stort gäng knuttar gjorde sig redo för den årliga kortegen till Askersund och Skyllberg. Det var samling vid Rastpunkt, där man även kunde få prova andra hästkrafter. Ridklubben var där med två små shetlandsponnies.

Min syster ville uppleva en riktig gammeldags Valborg, så som det berättas i vår bok "Ett år med tanterna på Villagatan". Så vi åkte några kilometer norrut till en liten bruksort med Europas nordligaste bokskog. Där bjöds det på stor och flammande eld, sång, vårtal, Bullens pilsnerkorv, pilkastning och sedan ett sprakande fyrverkeri. Precis som det ska vara när det är Valborg.

Britt-Marie Dahlbergs härliga Valborgsmässobild

2 kommentarer:

b_lenalindgren@gmail sa...

Ja, det är härligt att vakna till en solig majdag och komma på att man är ledig! Vilken trevlig Valborg ni hade! Kram / Lillasyster L

Maggan sa...

Jo, det är härligt. Ska hjälpa Pe att packa i hans lägenhet idag. Om en månad ska han lämna den.

Hoppas er Valborg var bra också!
Kram/Storasyster M

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...