2014-12-06

Till marknaden uti Nora


Tre små gummor skulle gå en gång till marknaden uti Nora ...

Det blev en gemytlig eftermiddag i söta Nora. Där skulle man bo! Vi började i kvarteret Bryggeriet, där Nora Brygghus premiärsålde sitt julöl. Maken köpte en låda av de snälla öltomtarna.

Sedan tog några av oss bryggarhästen upp oss till torget. En stor och stadig pålle ångade uppför backen utan knot. Modernare transportmedel fick maka på sig. Lilla Hjärtat tyckte att det var festligt.




Uppe kring torget var det full kommers. Marknadsstånden trängdes med varandra. Det doftade gran, glögg och brända mandlar. Några smedgubbar eldade på för fullt och hamrade till krokar och spikar. Lilla Hjärtat var hungrig så vi trängde oss in på Pizzeria Babylon och fick det sista bordet.

I en liten "guld"börs förvarade Lilla Hjärtat en tjuga som hon fått av sin mamma. Den brände nästan hål i börsen innan vi hittade en torgmadam som sålde stora klubbor. Farmor var tvungen att köpa ett par rosa, varma mjukisbyxor också och trä på Lilla Hjärtat innan hon förfrös benen. I skylten fanns en bedårande svart spetsklänning med ett skärp översållat med paljetter i storlek 128. Den fick också följa med hem. - Den ska jag ha i skolan på måndag, sa Lilla Hjärtat. Nåja, den skulle nog passa bättre på nyårsfesten, förstås.

Tidigare i veckan har jag varit en riktig kulturtant:


I söndags stod Rosa och Viola och sålde nytryckta böcker på vår julmarknad. I andra halvlek bytte jag skepnad. Den lila hatten och sjalen åkte av och jag ställde mig i FN-föreningens monter och förevisade vår utställning över Västpapua.

I tisdags hade Landstinget en kulturdiskussion i biblioteket inför budgeten 2016. Här har min kollega epsilon från Föreläsningsföreningen skildrat det mötet. Vad gör vi inte för kulturen!

1 kommentar:

Bloggblad sa...

Snygg hatt!
Och kul idé med kyrkråttan, jag har ibland tänk kåsera om det som händer i kyrkan utifrån en kyrkråttas synvinkel. Vi får väl se vad det blir av den idén.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...