2015-08-29

Väder, väninnor och visor


Sedan förra inlägget har det blivit omslag i vädret. Hösten har kommit. På morgnarna ropar svanarna från dammen här intill. Dags för uppbrott snart? Tranparet går och betar på gärdet igen. De rustar sig säkert för sin flygtur till södra Spanien.

I veckan som gått har jag träffat väninnor. Ve och Na gjorde mig sällskap till Bodarne för några förmiddagstimmar i gröngräset. En annan dag sprang T-S och jag in och ut ur butikerna i lilla charmiga Mariestad. En stilla promenad längs kullerstensgatorna och Vätternstranden gick om intet, eftersom det regnade "cats and dogs". Promenaden får vänta till en annan gång. Den här dagen var det skönare att sitta på Stadshotellet och titta ut genom fönstret på de stora träden i parken utanför.


Igår jammade Maken och jag och en hel hoper människor i SprängarHelges trädgård i den lilla Tivedsbyn. Folk kom dragandes med instrument och gott humör. Till slut var det tre gitarrer, fyra dragspel, rytminstrument och en massa gyllene strupar som kom loss i det ena örhänget efter det andra. Sån´t är livet blandat med Ovan där. De flesta av Helges gäster var helt obekanta för oss, men "sången ädla känslor föder" som bekant. Idag är det årets stora begivenhet i den lilla byn. Det är marknad och många av gästerna i trädgården står säkert redan bakom sina bord och säljer honung och tovade mössor.

När solen gick ner bakom trädtopparna och speglade sig i Undens vatten åkte vi hemåt igen. Månen visade sig högt på himlen och jag var tvungen att be Maken stanna bilen så att jag kunde fota den också. Fiskarna som just klivit i land, undrade säkert var jag var för en figur som klev ur bilen, fotade och åkte igen. Kan det månne ha varit en fiskekortskontrollant? kanske de undrade.



Trevlig hösthelg, önskar
Maggan

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...