2015-09-26

Rekordnotering för årets vinskörd

Så här mycket druvor blev det i år! Nu återstår det bara att se vad man kan göra med dem. Förra året gjorde Maken druvjuice, som smakade riktigt gott. Druvorna är söta och har mjuka kärnor.

Jag har varit ute i trädgården och klippt visset och planterat tulpanlökar. I rosenrabatten nedanför fågelautomaten har det vuxit upp något stort och präktigt. Hoppas att det inte är något förbjudet som det som växer i Ställdalen. Är det någon som vet vad detta är?

Det är högt och yvigt och mycket frodigt.

Uppdatering: Det är Malörtsambrosia!! En växtkunnig bloggerska gav mig svaret i kommentaren nedan. Den är starkt allergiframkallande och kräver handskar vid hantering. Tack så mycket för den upplysningen och varningen, Gunilla!

Än är inte jordgubbssäsongen över. I landet mognar just nu två gubbar, men jag tror att skatorna redan har provsmakat.


Trevlig helg önskar flickan från landet (trädgårdslandet, alltså)!
Maggan

3 kommentarer:

Gunilla Teckenberg sa...

Det är malörtsambrosia som mycket riktigt sprids med fågelmaten. Kan ge kraftiga allergiska reaktioner så handskar på när du tar bort den.

Hälsningar

/Gunilla

Maggan sa...

Åh, tack så mycket för tipset. Vilket tur att jag inte har gett mig på den tidigare!

Hälsningar
Maggan

Andra året i Hjo sa...

Fina druvor! Vi grävde upp våra, skulle vara direkt livsfarligt för hunden. Tja.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...