2016-05-06

Brum, brum

Sound check!! Foto: Charles Swenson

Vilken dag det blev, Kristi Himmelsfärdsdag 2016!

Den började nere vid klosterplatsen med utomhusgudstjänst i gröngräset. Kören sjöng bland annat Nu är det härligt att leva! Så sant.

Foto: Charles Swenson

Det brummade från humlorna i det stora trädet och från bilarna på E20 intill.

Maken och jag beslöt oss för att åka vidare en sväng. Vem vill gå in en sådan här fin försommardag?


Vid Åboholm bromsade vi in. Här såg det ut att hända något. Det visade sig vara en familjeträff med förevisning av traktorer och amerikanare. Så här brummade det också.


Vi stannade några timmar, åt hamburgare som Tommy grillade, träffade bekanta och lyssnade på dagens version av Snoddas: TV-bonden Nils-Olov och hans band Plöj-Ingaz. Istället för "En flottare med färg" sjöng Nils-Olov om raggare och bönder.


Det var festligt och folkligt. Vi stannade inte för att titta på dragkampen, men den slutade med vinst för Finnerödja, kunde vi läsa i NA.

Alldeles i närheten ligger Tanternas Lilla Galleri, så där tittade vi in och blev bjudna på cider. Tant Rosas sprudlande färgglädje och idérikedom gör gott i själen. Vi tog med oss lite tantglädje hem.

Britt-Marie Dahlbergs härliga "tanttavlor"
Nu ska jag strax ge mig iväg till Min egen Lilla Tant. Jag har bakat en tigerkaka som jag hoppas ska smaka.

Ha det gott i solen!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...