2016-07-05

Återbruk


För en tid sedan fyndade jag sex broderade tabletter på Kupan. Jag blev så förtjust i rosmönstret och tänkte först använda dem till kuddfodral. Men sedan kom jag på att jag kunde sy ihop dem till en gardinkappa till mitt lilla datarum, där också Lilla Hjärtat bor när hon är här på besök.

Nu har jag kommit till skott och gardinkappan hänger där och påminner om kvinnokraft från förr. För det var nog mest töser som var brodöser. En och annan man har också ägnat sig åt broderi, t ex Gustav V. Det läste jag i boken Bakom den gyllene fasaden. Och än i dag broderas det. Eller hur, epsilon?

Hälsningar från en nöjd
Maggan


4 kommentarer:

epsilon sa...

Vilken bra idé, så fint. Och visst broderas det. Just nu broderar jag på en linneduk där makens farmor sytt sitt monogram i vitbroderi, vilket måste skett före 1903 när hon gifte sig. I en utmaning från föreningen Mysteriebroderi och Broderiutmaningar utmanas vi att skapa en modern kafferepsduk så jag passar på att brodera över några fläckar som tidens gång tillfogat den.

Maggan sa...

epsilon: Jag gillar verkligen idén att ta tillvara det som tidigare generationer skapat. Fint att du tagit dig an linneduken. Får man be om en bild när det är klart?

b_lenalindgren@gmail sa...

Åh, vad fint det blev!!
Kram / Lillasyster L

Maggan sa...

Tack, Lillasyster L!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...