2017-03-16

Bonnet och tamburin


Härliga, charmiga Marianne Bokblad bjöd på minnen från sin uppväxt som dotter till frälsningsofficerare, Det hände igår kväll på Kunskapens Hus i Föreläsningsföreningens regi. Vi är årsbarn, Marianne och jag, men ändå skiljer sig våra barndomsminnen åt väsentligt. Hennes tillvaro var ett ständigt kringflackande, max två år i varje samhälle, medan jag bodde hela barn- och ungdomstiden i en och samma stad.

TV-tittande var förbjudet för henne, medan jag som sjuåring lugnt kunde titta på Andy Pandy, Felinda-skolan och Kapten Bäckdals skafferi. Jag kunde sjunga högt och klart What´s you done to me och Picco-picco-piccolino medan Marianne bara fick sjunga om Jesus.

Tack, Marianne, för en trevlig och insiktsfull stund med många glada skratt. Synd att inte ännu fler kom och delade den.

3 kommentarer:

Bloggblad sa...

Tack själv! Publiken var med på noterna, det är huvudsaken.
Andy Pandy och Kapten Bäckdahl och Lassie var godkända. Men absolut inte bio, schlagers och veckotidningar.

Maggan sa...

Så roligt att ha fått träffa dig "in person"! Du gjorde ett mycket fint intryck, inte bara på mig! Kram

epsilon sa...

Ja det var verkligen både trevligt och roligt. Minnen från skoltiden dök också upp, hade flera klasskamrater vars föräldrar höll dem hårt i olika frikyrkors band.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...