2017-06-09

Sjung om studentens lyckliga dar


Precis när studenterna på Alléskolan rusade ut, ljusnade himlen. Klass efter klass ropades upp. Sorlet steg från alla förväntansfulla anhöriga som stod redo med plakat, blommor och ballonger. Maken och jag var på plats i folkvimlet för att uppvakta två duktiga tjejer som just blivit färdigbakade undersköterskor.

Sjung om studentens lyckliga dar..... sjöng vi på "min" tid. Det kanske man inte gör idag. Maken och jag var inte kvar på skolgården så pass länge att vi fick höra studenterna sjunga. Kanske sjöng de; För vi har tagit studenten, för vi har tagit studenten....

Maggan som nybakad student 1970 i Västerås

När jag tog studenten var det första året som vi fick ha studentmössor efter proteståret 1968, då det betraktades som snobbigt att ha studentmössa. Men vi var lyckliga över att få fira studenten med vita mössan, med bal på ön Elba i Mälaren och med kramar och uppvaktning på skolgården.

Men lika lyckliga som vi var en gång var nog dagens studenter. Och det är de så väl värda!!

Maken och jag slank in på Goda Rum i Kumla Sjöpark och åt en god lunch och beundrade sedan blommor och blad i växthus och trädgården.

Sedan började det regna igen.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...