2018-04-06

Svanspan och Yes! Gäss!


Så kan vi bocka av det första på vårspaningslistan:

Svanarna vid sjön Tysslingen          ✅

Det blåste snålt över gärdena där 3623 svanar och olika sorters gäss gick och betade. På min begäran hade vi gett oss iväg över den närkingska slätten för att se detta försenade vårskådespel. Maken tog inte med sig någon kamera, han hade ju redan massor med bilder på dessa pippifåglar, men jag tog med min kära Olympus. Vi trängde in oss under vindskyddet hos ett gäng papparazzis med kameror utrustade med jättelika objektiv. Där stod jag med min lilla kamera. Snacka om att få mindervärdeskomplex.

En av kameramännen pekade ut en havsörn som seglade över ladan på bilden längst upp till vänster. Ser ni örnen? Inte? Det gjorde jag från bilen när vi åkte på vägen längs sjön.

Vi drog oss tämligen snabbt in i värmen. Kaffestugan lockade oss frusna fågelskådare. Det är nog ingen riktig skådartåga i oss.


2 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Fågelspan är både roligt och intressant men kräver förstås lite värme för att man ska klara av det längre stunder. :)

Maggan sa...

Pettas: Idag har det varit mycket behagligare temperatur och alldeles vindstilla. Vi tog med oss lunchen till ekdungen och upptäckte både blåsippor och citronfjärilar.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...